Παραφράζοντας τα λόγια του αεικίνητου, αγέραστου και ανυπέρβλητου Pharrell Williams, όταν έχεις κολλήσει σε ένα μέρος ή έχεις κλειστεί σε ένα κουτί, σχεδόν υποχρεωτικά μετράς όλους τους τοίχους και όλες τις γραμμές, όλες τις παράλληλους, όλες τις κάθετες, την κάθε σπιθαμή του. Kαι όμως, η διέξοδος δεν εμφανίζεται από πουθενά.
Έτσι κι εμείς στην εγχώρια, μικρή και περιορισμένη θαρρώ μουσική αγορά. Τα μετρήσαμε τα κουκιά και δεν βγαίνουν, όπως έγραψε ο φίλτατος Σεραφείμ Γιαννακόπουλος σε ένα κοφτερό Facebook post, μερικές βδομάδες πριν.
Ίσως το έχω ξαναγράψει, αλλά την περίσσεια δύναμη τη θέλει και πρέπει να τη βρει αυτός που είναι πρόθυμος να σκάψει σε ξένα χώματα, σε εκτός των ελληνικών συνόρων αγορές. Και ασφαλώς, η δύναμη θα φανερωθεί σε όποιον είναι αποφασισμένος να περιοδεύσει ασταμάτητα και να κοιμηθεί σε πατώματα, μακριά από την ασφάλεια του σπιτιού και της χώρας του. Η δικαίωση στον μουσικό που παραμένει ο εαυτός του και εκφράζεται αυθεντικά, στο 100%, θα έρθει όταν ρισκάρει.
Δεν πρόκειται για συμβουλές: είναι η βάση, είναι το Α και το Β. Το επαναλαμβάνεις σαν μάντρα καθημερινά πριν πιάσεις την κιθάρα για το χρέος σου στις 10.000 ώρες· και, με αυτό σαν θεμέλιο, ψάχνεις έπειτα το getaway, τη διέξοδο, ειδικά αν στο περιβάλλον υπάρχει και κάποιος που σκαμπάζει και σου δίνει ενθαρρυντικό feedback. Αν πάλι δεν υπάρχει, εδώ είμαστε εμείς. Νέα σεζόν και νέα ξεκινήματα έρχονται άλλωστε κάθε Σεπτέμβρη και, μάρτυς μας το παρών Incoming διακοποBreak και τα island DJ tours, πως ο Σεπτέμβρης δεν είναι μακριά.
Πίσω στο getaway, στην τελευταία πριν το καλοκαιρινό διάλειμμα στήλη φιλοξενώ 2 δεσποινίδες, οι οποίες τρέχουν την indie Greek music getaway φάση, μέσω δύο σημαντικών (πια) θεσμών.
Ladies and gents, με το Avopolis να φιλοξενεί ξεκάθαρα περισσότερες γυναίκες από την κυβέρνηση Κούλη, give it up για τις Ηρώ Σιαμαντά και Μάρω Αγγελοπούλου. Οι οποίες εκπροσωπούν τις –μόλις– δύο πλατφόρμες που προσπαθούν να εξάγουν εναλλακτική/διαφορετική/ανεξάρτητη εγχώρια μουσική σε άλλες συναυλιακές αγορές.
Οι συστάσεις από τις ίδιες, στις δύο απλές και κοινές ερωτήσεις που ακολουθούν:
Ηρώ Σιαμαντά
https://www.musicexportgreece.com/
1. Τι είναι το Music Export και πώς σχετίζεται με τους καλλιτέχνες της χώρας μας;
To Μusic Export Greece είναι μια νέα, μη κερδοσκοπική πρωτοβουλία υποστήριξης ανερχόμενου μουσικού ταλέντου made in Greece, με σκοπό την εξωστρέφεια και τη σύνδεση των καλλιτεχνών με μουσικές αγορές εκτός συνόρων. Ακολουθώντας το παράδειγμα των music export offices που υπάρχουν ήδη εδώ και χρόνια σε ολόκληρη την Ευρώπη, το Music Export Greece ασχολείται με την υποστήριξη και τη διάδοση της ελληνικής μουσικής στο εξωτερικό μέσω προωθητικών ενεργειών, συναυλιών, δράσεων δικτύωσης και ενημερωτικών/εκπαιδευτικών συνεδριών για μουσικούς και επαγγελματίες. Απευθύνεται κυρίως σε μουσικούς, οι οποίοι επιθυμούν να ασχοληθούν επαγγελματικά με την μουσική τους.
2. Πρακτικά, δηλαδή, πώς θα μπορούσε να βοηθήσει έναν Έλληνα καλλιτέχνη (με πιθανή χρήση επιτυχημένου παραδείγματος);
Είναι αρκετοί οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να βοηθήσει ένα export office. To προηγούμενο έτος διοργάνωσε μια συναυλία στο γερμανικό showcase festival Reeperbahn με μουσικά σχήματα από Ελλάδα σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, προώθησε τη σύγχρονη μουσική δημιουργία σε διάφορα ευρωπαϊκά φεστιβάλ και στο αμερικάνικο SXSW, ενώ συμμετέχει και σε τρία ευρωπαϊκά προγράμματα Music Moves Europe.
Οι επόμενοι στόχοι είναι επικεντρωμένοι στην εκπαίδευση. Εντός του έτους θα ανακοινωθούν ενημερωτικές συναντήσεις με θεματικές και καλεσμένους, οι οποίοι θα παρουσιάσουν δεδομένα και ομιλίες σχετικά με τη μουσική βιομηχανία εκτός Ελλάδας, τα δικαιώματά του μουσικού, σχετικά με φεστιβάλ στα οποία μπορεί να κάνει ένας μουσικός αίτηση ανάλογα με το είδος της μουσικής, το στάδιο που βρίσκεται κ.ά. Θα προσφέρονται δωρεάν και θα είναι ανοιχτές για όλους. Εκτός των ενημερωτικών συναντήσεων, τo Music Export Greece προσφέρει ενημερωτικό υλικό και ατομικές συναντήσεις προετοιμασίας με μουσικούς και εκπροσώπους τους, οι οποίοι έχουν γίνει δεκτοί σε φεστιβάλ showcase του εξωτερικού σε όλη τη διάρκεια του έτους.
Μάρω Αγγελοπούλου
1. Τι είναι το Εuropavox και πώς σχετίζεται με τους καλλιτέχνες της χώρας μας;
Το europavox είναι ένα Πανευρωπαϊκό μουσικό project, με στόχο την προώθηση της πολιτισμικής ποικιλίας μέσα από την ανάδειξη νέων καλλιτεχνών και συγκροτημάτων από κάθε γωνιά της ηπείρου. Εκεί υπάγεται και το europavox Festival που ξεκίνησε το 2006, ενώ πλέον οργανώνουμε 7 φεστιβάλ σε όλη την Ευρώπη –όπως το europavox athens, που συνδιοργανώνουμε με τη Fuzz Productions. Πριν 2 χρόνια περίπου δημιουργήσαμε το www.europavox.com, το πρώτο online μουσικό μέσο για την κάλυψη των αναδυόμενων μουσικών σκηνών στην Ευρώπη.
2. Πρακτικά, πώς θα μπορούσε να βοηθήσει έναν Έλληνα καλλιτέχνη (με πιθανή χρήση επιτυχημένου παραδείγματος);
Όσον αφορά στην Ελλάδα, κάθε χρόνο περιλαμβάνουμε τρία συγκροτήματα στα συνεργαζόμενα φεστιβάλ και μουσικά events που διοργανώνουν. Επίσης, επί του παρόντος, παρουσιάζουμε 41 ελληνικά acts στη σελίδα μας. Το γεγονός ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι στα Αγγλικά βοηθάει τη διάχυση της πληροφορίας για τις ελληνικές μπάντες και την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εγχώρια μουσική Σκηνή, κάτι που Διαφορετικά θα ήταν δύσκολο να συμβεί, εφόσον δεν υπάρχει άλλη πλατφόρμα/ιστοσελίδα στην Ελλάδα που παρουσιάζει αντίστοιχες πληροφορίες στα αγγλικά.
Τα εγχώρια acts συμπεριλαμβάνονται στις Playlists που δημιουργούμε, και αυτό συμβάλλει ακόμη περισσότερο στη δημοσιότητά τους. Και μην ξεχνάμε το coaching Export program που ξεκινήσαμε το 2018 με την επιλογή 7 καλλιτεχνών. Από την Ελλάδα επιλέξαμε τη Σtella, η οποία για 15 μήνες είχε σχεδιασμένο εξ ολοκλήρου πάνω της ένα ολοκληρωμένο mentorship με PR συμβουλευτική και ευρωπαϊκή περιοδεία. Είχε τόσο μεγάλη επιτυχία, που ήταν μια δικαίωση τόσο για την ίδια, όσο και για όλη την ομάδα του europavox.
Και 3 περιπτώσεις εγχώριων δίσκων που προτείνω ανεπιφύλακτα, καθότι παίζουν συχνά σε λούπα στα ακουστικά μου...
1. Kooba Tercu - Kharrüb
Το 2ο των Kooba Tercu, που τους γνώρισα λεπτά αργότερα από το προανεφερθέν σχόλιο του Σεραφείμ. Σε έναν αυτοδιαχειριζόμενο χώρο στον Κεραμεικό, έκαναν σοβαρή ζημιά μπλέκοντας τα μπλιμπλίκια, τον κιθαριστικό θόρυβο και τα grooves με, εμ, τα αφρικάνικα grooves. Tιμιότατο το όποιο πρώιμο support από το λονδρέζικο net radio NTS. Οι Kooba το αξίζουν και είναι από τις fuck buttons περιπτώσεις που τους βλέπεις και εύχεσαι να είναι ανυπόγραφοι.
Yποστηρίζετε το Kharrüb στο παρακάτω Bandcamp link και από το LP, βγάλτε στη σέντρα το "Got The Fire".
https://koobatercu.bandcamp.com/album/kharr-b
2. Akizz Beatz - Urbanized Afro Edits
Από τον Βόλο(;) με τόση afro αγάπη, φινέτσα και δροσερό σαν αεράαααααακι vibe. Εξαιρετική περίπτωση re-edits, σε αγαπημένα για το κοινό του Kosmos Radio ακούσματα.
Υπεύθυνος, ένας τύπος με καλλιτεχνικό όνομα Akizz Beatz (παίζει να παίρνει φτιάξιμο), ο οποίος ανεβαίνει πάνω στην ώρα –δηλαδή μετά τον ερχομό του Nicola Cruz στο Plisskën Festival 2019– στο παιχνίδι των καλοφτιαγμένων edits για απογευματινά drinks στον Σκορπιό της Μυκόνου ή σε όλα τα μέρη που αντιγράφουν το ύφος του ανά την Ελλάδα.
Mιλάμε για edits σε ονόματα όπως Tinariwen, Bombino, Αntibalas και Les Frères Guissé, μεταξύ άλλων. Και το πιο σημαντικό, μάλλον για λίγο ακόμα, μπορείτε να κατεβάσετε όλο το άλμπουμ FOR FREE.
3. Territroy - Skulls & Plants (DKMNTL-UFO8)
Larry Gus με Mr. Statik σε μεγάλα, βερολινέζικα κέφια. Λούπες που παίζουν με το μυαλό σου, μικροήχοι, άψογο layering, bleeps, αλλά και μικροθόρυβοι με την καλύτερη δυνατή προσαρμογή στον αναλογικό ήχο των πηγών για το στήσιμο μια ξεκάθαρα tech-no, ηλεκτρονικής παραγωγής. Eδώ το όνομα είναι σίγουρα πετυχημένο, ενώ εξίσου εμβληματικό είναι και το label Dekmantel, το οποίο υποστηρίζει την κυκλοφορία. Πιο πειραματικό και βρώμικο απ' ό,τι μας έχει συνηθίσει ο Larry Gus, ξεκάθαρα πιο αργό (ίσως και λιγότερο 4/4) και πιο μάξιμαλ απ' ό,τι μας έχει συνηθίσει ο Statik. Winners τα "Non Sayers" και "Instar", με το δεύτερο να παίζει άνετα στην A League του βρετανικού bass dub house.
https://open.spotify.com/album/3iwGo10khmkijRPoRkDqW8?si=FoaDNr4jS6O00tfF-O8GUQ