Στο Νο1 στο chart των ψηφιακών πωλήσεων οι Beatles, 50 χρόνια μετά τη διάλυσή τους.
Το ημερολόγιο γράφει 7 Νοεμβρίου 2023 και η παραπάνω επικεφαλίδα είναι πρώτη είδηση σήμερα σε όλα τα μουσικά μέσα παγκοσμίως. Το κομμάτι που φιγουράρει στην κορυφή του Digital Song Sales chart είναι το νέο τραγούδι των Beatles λέγεται "Now and Then" και γεννήθηκε όταν στο μπλέντερ H Νοσταλγία Πουλάει μπλέχτηκαν οι ζωντανοί με τους πεθαμένους, αυτός «ο σατανάς» το AI και η Yoko Ono.
Ενώ διανύουμε ακόμη την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του κομματιού, ζητήσαμε από 10 ραδιοφωνικούς παραγωγούς της Αθήνας να μας πουν τη γνώμη τους για το περιβόητο τελευταίο, οριστικά, τραγούδι των Beatles και να μοιραστούν μαζί μας κάποιες πρώτες σκέψεις γύρω από τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην παραγωγή μουσικής. Το μικρόφωνο σε εκείνους.
Ακολουθεί σειρά συχνοτήτων στα FM.
Παναγιώτης Μένεγος
En Lefko 87.7
Laternative
Δευτέρα - Παρασκευή, 07:00-10:00
Ότι δηλαδή ποιο είναι το πρόβλημα;
Αν το "Now and Then" έχει λόγο ύπαρξης; Όχι, προφανώς δεν προσθέτει κάτι στην απέραντη κληρονομιά του συγκροτήματος που διαμόρφωσε την ποπ μουσική, έτσι όπως την καταλαβαίνουμε σήμερα. Αλλά, ούτε αφαιρεί κιόλας. Οι Beatles έχουν προ πολλού γίνει ένα παγκόσμιο, οικουμενικό, διαχρονικό brand που ενίοτε προσφέρει και κάποια παραλλαγή του προϊόντος για να ανανεώνεται (λέμε τώρα) το ενδιαφέρον, χωρίς όμως να επηρεάζεται η κεντρική ιδέα του. (Όπως ένας ιντερνετικός μύθος λέει ότι είχε βγει Coca Cola με γεύση μπέικον, ενώ είστε ένα γκουγκλάρισμα μακριά από τις σαγιονάρες Dr.Martens.)
Αν έχει νόημα η φράση «το πρώτο νέο κομμάτι των Beatles μετά από 45 χρόνια» που κυκλοφορεί ως λογοπαίγνιο/gimmick τα τελευταία 24ωρα; Δεν είμαι πολύ σίγουρος. Το συνοψίζει ωραία το Variety στο review του όταν αναρωτιέται αν o Λένον θα ήταν στ΄αλήθεια ευτυχισμένος με την κυκλοφορία κάποιων ολοφάνερα πρόχειρων στίχων του όπως το όχι και τόσο συνταρακτικό “I know it’s true, it’s all because of you/ And if I make it through, it’s all because of you”.
Αν το AI θα καταστρέψει τη μουσική; Όχι, δε θα το κάνει. Όπως δεν την κατέστρεψαν το drum machine, το sampler, το autotune, οι 90αρες κασέτες, το Napster ή οποιοδήποτε λογισμικό μουσικής σύνθεσης. Ή όσο την κατέστρεψαν όλα αυτά τα τεχνολογικά επιτεύγματα μαζί, μετατρέποντας τη σταδιακά σε ένα commodity απομακρυσμένο από το κέντρο της κουλτούρας. Πάντα υπάρχει χώρος για λίγο ταλέντο, ακόμα κι αν μια επόμενη εκδοχή του θα είναι το φροντιστήριο στη Μηχανή με τα κατάλληλα prompts.
Αν ανάμεσα σε εκατομμύρια γραμμές κώδικα θα χαθεί κάπου το αυθεντικό καλλιτεχνικό ίχνος; Δεν έχουμε και πολύ χώρο εδώ, αλλά αυτή είναι ίσως μια ανησυχία άξια συζήτησης. Κι αν αύριο-μεθαύριο, η Μηχανή αφού έχει ταϊστεί εξαντλητικά με Beatles data μας παραδώσει ένα άλμπουμ που δε θα βασίζεται σε μια χαζούλικη σύνθεση του Λένον στο πιάνο όπως το "Now and Then"; Νομίζω και πάλι, είναι θέμα γούστου. Αν κάποιος είδε στα ολογράμματα του 2Pac και των ABBA το μέλλον των λάιβ, ίσως πειστεί ότι μπορεί να υπάρξει και άλμπουμ των Fab Four χωρίς τη συμμετοχή τους. Εγώ μάλλον θα δυσκολευτώ.
Θεοδόσης Μίχος
Best 92,6
Οι Πρωινοί του Best
Δευτέρα - Παρασκευή 08:00-10:00
Για την Τεχνητή Νοημοσύνη: Προσπαθώ να καταλάβω γιατί δεν είναι μεμπτό να τη χρησιμοποιεί ο Oneohtrix Point Never στο θαυμάσιο τελευταίο άλμπουμ του (από τα καλύτερα του 2023), αλλά πρέπει να πέσει φωτιά να κάψει τον Macca που με τη βοήθεια της τεχνολογίας με την οποία δημιούργησε το Get Back ο Peter Jackson, ολοκλήρωσε το “Now and Then” απομονώνοντας τη φωνή του Lennon από το θορυβώδες πλαίσιο του πρωτόλειου demo.
Για το τραγούδι: Δείξτε μου κάποι@ που φωνάζει ότι συγκλονίστηκε από καθαυτό και μόνο το “Now and Then” και θα σας δείξω κάποι@ που -γύρευε γιατί- κωλύεται να παραδεχτεί το εύλογο συγκινησιακό φορτίο των συμπαρομαρτούντων (βίντεο, ντοκιμαντέρ, θανατικά, κλπ). Προσωπικά πάντως οφείλω να παραδεχτώ ότι μέχρι σήμερα το έχω ακούσει μόλις δύο φορές (μία στον αέρα της εκπομπής) την πρώτη μέρα της κυκλοφορίας του και -γύρευε γιατί και πάλι- έχω αποφασίσει να το ξανακούσω όταν σταματήσω να το τραγουδάω από μέσα μου.
Για όλους εμάς που το ακούμε: Μήπως να το κοιτάξουμε αυτό που νομίζουμε ότι ξέρουμε τι (δεν) θα ήθελε ο όποιος μακαρίτης καλύτερα από τις χήρες, τα ορφανά και τους εναπομείναντες εν ζωή φίλους τους;
Μανίνα Ντάνου
Best 92,6
Οι Πρωινοί του Best
Δευτέρα - Παρασκευή 08:00-10:00
Αν μου έλεγες πριν από λίγους μήνες ότι σήμερα θα έχω δική μου ραδιοφωνική εκπομπή και σα να μην έφτανε αυτό θα έλεγα στον αέρα «ας ακούσουμε το νέο τραγούδι των Beatles», θα σε περνούσα για παραληρηματικό ή αλλιώς delulu όπως είναι της μόδας να λέμε πλέον. Αλλά συνέβη. Οπότε όλα μπορούν να συμβούν. Όπως το να σχολιάσει κάποιος το γεγονός με το εξίσου delulu «έλεος με τους Onirama του Λίβερπουλ».
Έτσι είναι η ζωή μετά το ίντερνετ. Οι άνθρωποι το χρησιμοποιούν για να νιώσουν ανώτεροι δηλώνοντας ότι δεν τους αρέσει ακόμη και το οξυγόνο. Και μέχρι εδώ φτάνει η δυσαρέσκειά μου για την τεχνολογία όσον αφορά σε αυτό το θέμα. Θεωρώ αστεία τη δυσφορία για τη χρήση της προκειμένου να απομονωθεί μια φωνή από ένα πιάνο, μου θυμίζει αυτούς που ξενερώνουν με το VAR γιατί τώρα δεν πλακωνόμαστε 20 χρόνια για ένα οφσάιντ. That said, η ανεξέλεγκτη χρήση του AI στην μουσική είναι ένα σοβαρότατο ζήτημα που πρέπει να δούμε.
Το "Now and Then" δεν είναι το καλύτερο κομμάτι των Beatles, είναι όμως ένα τίμιο και αντιπροσωπευτικό κλείσιμο μιας εξωφρενικής καλλιτεχνικής καριέρας. Κι έπειτα, πολλές φορές, ξεχνάμε ότι η μουσική είναι βασικά συναίσθημα. Το γιατί σου αρέσει ένα τραγούδι έχει να κάνει με τόσο δικά σου πράγματα, όσο και γιατί ερωτεύεσαι έναν άνθρωπο. Είναι βαθιά υποκειμενικό και έτσι θα έπρεπε να είναι -και επηρεάζεται ή/και φορτίζεται από ένα σωρό πράγματα. Οπότε όταν ακούς το "Now and Then", 43 χρόνια μετά το θάνατο του Λένον, όπου οι τέσσερις Beatles -δυο νεκροί και δυο ζωντανοί- βρίσκονται ξανά στο ίδιο δωμάτιο, είναι λίγο περιορισμένης αντίληψης να πεις «αν δεν ήταν Beatles θα σου άρεσε;»
Αλλά θα απαντήσω και σε αυτό. Ναι.
Μιχάλης Καμάκας
Kosmos 93,6
Urban Sounds
Σάββατο - Κυριακή, 12:00-14:00
Ξεδιπλώνοντας την σκέψη μου από το σημείο της πρώτης ακρόασης, οφείλω να ομολογήσω ότι δεν κατάφερα αρχικά να επικεντρωθώ στο κομμάτι. Κυρίως επειδή ακούγοντάς το, σκεφτόμουν πως είμαστε μέτοχοι μιας στιγμής που δεν φανταζόμασταν ποτέ να βιώσουμε. Νομίζω όλοι μας είχαμε συμβιβαστεί με την ιδέα πως ναι μεν οι Beatles εν έτει 2023 εξακολουθούν να αποτελούν ένα τοτέμ της ποπ κουλτούρας, εξαιρετικά επιδραστικό ακόμα και για τους σημερινούς νέους, αλλά ακριβώς αυτή η ιερή υπόσταση του, το καθιστούσε παράλληλα -μέχρι εκείνη την στιγμή- τόσο μακρινό από το τώρα.
Ακούγοντας και ξανακούγοντας το κομμάτι, σίγουρα δεν μοιάζει με κάτι από την πρώτη εποχή των Beatles, από τα άλμπουμ Please Please Me ή το A Hard Day’s Night, μετά βίας ίσως κάτι από το κύκνειο άσμα τους, το Let It Be. Πιο εύκολα θα κατέληγε κανείς στο συμπέρασμα πως το “Now and Then” αποτελεί άλλο ένα κομμάτι (φτωχό στιχουργικά, να τα λέμε και αυτά) του μουσικού μοτίβου που ακολούθησε ο Lennon στην μετά-Beatles εποχή.
Σχετικά με το ΑΙ, προσωπικά έχω ένα πολύ διαφορετικό mindset όσον αφορά τη δοσολογία της χρήσης του στην επιστήμη -για παράδειγμα- και στη μουσική. Ο χώρος που αναμένεται να δοθεί στο ΑΙ στον τομέα της μουσικής, οφείλει να είναι κατ’ εμέ, ζήτημα λεπτών ισορροπιών. Και αυτό διότι η μουσική, οι συναυλίες, ήταν, είναι -και καλό θα ήταν να παραμείνει- απόρροια συναισθημάτων. Μπορεί να μοιάζει δελεαστικό να παρακολουθήσουμε κάποια στιγμή μέχρι και συναυλία με το ολόγραμμα του Woody Guthrie, ή να ακούσουμε ένα κομμάτι ΑΙ κατά τα πρότυπα γραφής του Nick Cave (όπερ και εγένετο) και να γελάμε σχολιάζοντας το, αλλά σίγουρα δεν μοιάζει ιδανικό αυτό να αποτελεί την κανονικότητα, καθιστώντας υποδεέστερο oτιδήποτε είναι 100% human product. Χίλιες φορές σε έναν κόσμο με αδυναμίες και λάθη στην διαδικασία παραγωγής ενός δίσκου ή σε ένα live μιας μπάντας που από τα ναρκωτικά ή την κούραση της περιοδείας δεν βλέπεται και στο τέλος ο frontman τα βάζει και με το κοινό και φεύγει από την σκηνή, παρά στον κόσμο της τελειότητας του ΑΙ (με χιλιάδες καλλιτέχνες σε δίνη). Η τελειότητα, στην τελική, είναι βαρετή.
Αφροδίτη Σημίτη
Pepper 96,6
Δευτέρα - Παρασκευή, 10:00-12:00
Το ακούω στο ριπίτ από την πρώτη στιγμή. Ανατρίχιασα, δεν σου κρύβω μόλις άκουσα τη φωνή του Τζον Λένον στο "Now and then" και μετά από 20 φορές (τουλάχιστον) που το έχω ακούσει ως τώρα, με συγκινεί πολύ. Η τρυφερότητα και η ευαισθησία στη φωνή του; Η συνειδητοποίηση πως είναι η πρώτη μου φορά που ακούω καινούριο τραγούδι των Beatles; Η σκέψη πως ενώθηκαν ξανά οι Θρυλικοί Τέσσερις και κάπως έτσι βγάζουν μαζί τη γλώσσα στον θάνατο και τη λήθη; Μου αρέσει πολύ.
Σαν να μπήκαμε σε χρονοκάψουλα! Και αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.
Οπότε ναι, της το δίνω!
Κυρίως όμως γιατί η συμβολή της ήταν καθαρά τεχνική, απλώς αφαίρεσε το πιάνο. Αν π.χ. δεν υπήρχε η κασέτα με τη φωνή του Λένον και τη δημιουργούσαν από την αρχή με AI είμαι σίγουρη πως δεν θα νιώθαμε το ίδιο, όσο άρτιο κι αν ήταν το αποτέλεσμα. Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν έχει και μάλλον δεν θα αποκτήσει ποτέ, συναισθηματική νοημοσύνη. Ελπιζω δηλαδή.
Kafka
NOSTOS 100,6
Kafka Takes Notes
Δευτέρα - Παρασκευή, 21:00-22:00
Δεν ήμουν εκεί όταν οι Beatles, μαζί ή χὠρια, έγραφαν ιστορία. Αλλά είμαι σε θέση ν᾽αναγνωρίσω τα τρία διαδοχικά μινόρε του Lennon στο “Then” έστω κι αν πάσχουν από τη “Now” μουσική μετάλλαξη που λέγεται compression. Επίσης θυμάμαι μια συνέντευξη του Harrison που έλεγε: «Κι εγώ θέλω ειρήνη στον κόσμο αλλά δεν τη βροντοφωνάζω». Κοινώς δεν είμαι σίγουρη αν η Beatles χρονομηχανή του Paul προσκάλεσε ή απήγαγε τους δυο εκλιπόντες. Όχι πως έχουν σημασία όλα αυτά. Mε τόση αβεβαιότητα μέσα-έξω μας, όλοι θέλουμε κάποιον να υποστηρίζει πως ξέρει την αλήθεια που μας αφορά “Ι know It’s true, it’s all because of you”.
Πολλές φορές αναρωτιέμαι αν η ανθρωπότητα αναζητά και σε πρωτότυπες μηχανές την ανάπηρη συναισθηματική της ευφυία. Επιπλέον, σκέφτομαι πως αν κάποιος κόψει λίγο από τη φόρα του Α.Ι. στo μουσικό σαφάρι, αυτοί θα είναι οι δικηγόροι και οι άπληστοι συγγενείς των μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης μουσικής ιστορίας. Από την άλλη, καταλαβαίνω πως πρέπει να το κάνουμε θέμα, αλλά μη το κάνουμε κιολας. Ή όπως είπε ο Dylan όταν πούλησε το μουσικό του κατάλογο στη SONY, «Είμαι χαρούμενος που όλες οι ηχογραφήσεις μου θα μείνουν εκεί που ανήκουν...»
Μέχρι να γίνουν οι Beatles public domain, αν υπάρχει πλανήτης όπως τον ξέρουμε για να σηκώνει τα γούστα μας, τα ξαναλέμε. Για την ώρα, ζητήστε απ᾽όσους άκουσαν το "Now and Then" να σας τραγουδἠσουν σε καμιά εβδομάδα τη βασική του μελωδία.
Σπύρος Χούντας
NOSTOS 100,6
Early Birds
Δευτέρα - Παρασκευή, 08:00-11:00
Μελαγχολικό, νοσταλγικό και χαρακτηριστικό του ήχου τους αυτό το τελευταίο κομμάτι των Beatles με ερμηνευτή τον John Lennon - δηλαδή τα isolated vocals της αρχικής εγγραφής από την οποία, μαθαίνουμε, αφαιρέθηκε με ΑΙ το πιάνο και ένας βόμβος από την τηλεόραση... εντάξει, άρα τότε είναι ο ίδιος ο Lennon ακόμα και αν οι συνθήκες δεν είναι, σωστά;
Η παραγωγή μουσικής με AI δεν παύει να είναι παραγωγή που απαιτεί skills και ταλέντο, όμως θυμίζει περισσότερο παραγωγή ηλεκτρονικής μουσικής και για να είμαι ειλικρινής θα το προτιμούσα αν περιοριζόταν εκεί. Όσο και αν εκτιμώ την καθαρότητα και την υψηλή πιστότητα των καλογυαλισμένων παραγωγών, θεωρώ πως υπάρχουν genres στα οποία η ατέλεια θα γοητεύει πάντα περισσότερο: το λάθος σε μια νότα, το εκτός μέτρου drumming και όλα αυτά που επιβεβαιώνουν πως όλοι αυτοί οι υπεράνθρωποι βιρτουόζοι πάντα θα είναι θνητοί με κοινή αφετηρία την αγάπη για τη μουσική. Οπότε αν πρέπει κάπου να καταλήξω, ναι, είναι σημαντικό για τη μυθολογία των Beatles το "Now and Then" αλλά όχι, δεν χρειάζομαι την τεχνητή νοημοσύνη να αφαιρεί βόμβους και να επανενώνει μπάντες των οποίων οι μουσικοί δεν έχουν τζαμάρει μαζί εδώ και δεκαετίες.
Γιώργος Μουχταρίδης
Voice 102,5
Δευτέρα - Παρασκευή, 10:00-12:00
«Ίσως δεν μπορώ να είμαι αντικειμενικός σε ό,τι αφορά τους Beatles -είχα την τύχη να δω και τον McCartney live- τους θεωρώ το μεγαλύτερο συγκρότημα που έχει περάσει ποτέ από τη μουσική. Όχι μόνο γιατί γεννήθηκαν σε μια ιστορική εποχή, μια σημαντική εποχή, την εποχή που άλλαξε ο κόσμος, αλλά και επειδή απέδειξαν πόσο ψηλά μπορεί να μπει ο πήχης. Όλο αυτό αντικατοπτρίζεται σε ένα βαθμό και στο "Now and Then" γιατί παρά την όποια παραφιλολογία, είναι ένα κομμάτι χαρακτηριστικό του ήχου των Beatles και της τραγουδοποιίας του John Lennon κι εμένα μου άρεσε από την πρώτη στιγμή. Αυτό το μινόρε στη χροιά, στη φωνή, στο στήσιμο του κομματιού (τρεις συνεχόμενες μινόρε συγχορδίες), αυτή η χαρμολύπη είναι η ειδοποιός διαφορά. "And now and then i miss you… oh and now and i want you to be there for me" Πόσο συγκινητικοί στίχοι όταν το τραγουδούν ντουέτο ο McCartney με τον Lennon… Το πιστεύω πως λείπουν ο ένας στον άλλο, πως έλειπαν ο ένας από τον άλλο για καιρό. Πέραν της συγκινισιακής φόρτισης, προσωπικά το θεωρώ ως ένα κομμάτι άνω του μετρίου κι ας μην συγκρίνεται με το "Eleanor Rigby", το "Yesterday", το "Strawberry Fields Forever" ή το "Fool On The Hill", κι ας μην συμπεριέλαβε ο Lennon στο Double Fantasy επειδή ενδεχομένως το θεωρούσε ανολοκλήρωτο.
Το "Now and Then" είναι ένας αποχαιρετισμός, είναι σαν να κλείνει ο κύκλος και προσωπικά είναι κάτι που είχα ανάγκη, και πιστεύω το είχαν ανάγκη και οι εναπομείναντες Beatles (Starr-McCartney) και κυρίως ο McCartney που κουβαλάει καιρό μέσα του το βάρος της διάλυσης του συγκροτήματος. Μπορεί να μην είναι το καλύτερο κομμάτι που θα περίμενε κανείς, αλλά δεν παύει να είναι η τελευταία στιγμή του μεγαλύτερου ποπ συγκροτήματος στην ιστορία της μουσικής.
Όσον αφορά το ΑΙ, προς τα εκεί πάει το ποτάμι, είναι μια πραγματικότητα, αποτελεί αυτή τη στιμγή ένα μεγάλο κομμάτι στην εξέλιξη του δυτικού πολιτισμού και πρέπει να το αποδεχτούμε. Αντιδράσεις είναι φυσικό να υπάρχουν, οι άνθρωποι αντιδρούν πάντα απέναντι στο άγνωστο, αντέδρασαν όταν η τεχνολογία έφερε στη ζωή τους τις ηχογραφήσεις ή την τηλεόραση, ή οι Ινδιάνοι νόμιζαν πως οι καθρέφτες θα τους κλέψουν την ψυχή. Η δύναμη του ΑΙ θα κριθεί από το αποτέλεσμα. Κι ο κίνδυνος φυσικά έγκειται στο αν η Τεχνητή Νοημοσύνη θα μπορέσει να παράγει δική της Τεχνητή Νοημοσύνη. Πάντως όλη αυτή η ιστορία γύρω από τον άνθρωπο και τη μηχανή και το πού θα καταλήξει μου θυμίζει μια σοφία του Λάο Τσε που έλεγε: "Κάποτε ονειρεύτηκα πως ήμουν πεταλούδα. Αισθανόμουν μονάχα την ευτυχία της πεταλούδας. Μετά ξύπνησα και να, ήμουν πάλι εγώ! Και τώρα δεν ξέρω αν τότε ήμουν άνθρωπος που ονειρευόταν πως ήταν πεταλούδα ή αν είμαι πεταλούδα που τώρα ονειρεύεται πως είναι άνθρωπος».
Γιάννης Νένες
Voice 102,5
Δευτέρα - Παρασκευή, 12:00-14:00
«Καινούργιο» τραγούδι Beatles. Μάλιστα. Το “Now and then” με άφησε παγερά αδιάφορο όχι τόσο επειδή προέκυψε από τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης όσο για το ότι είναι ακόμα μία προσπάθεια εκμετάλλευσης και του παραμικρού ίχνους κατάλοιπου από την ιστορία του γκρουπ. Σαν να ψάχνουν, η Yoko και οι άλλοι, στα συρτάρια του Lennon και να μαζεύουν σκουπιδάκια για να τα ενώσουν και να βγει «κάτι». Ακόμα μία «ανθολογία», ακόμα ένα box set, άλλο ένα ντοκιμαντέρ με υλικό που έχουμε δει εκατοντάδες φορές, άτσαλα τραβηγμένα φιλμάκια, η συναυλία στην ταράτσα κλπ. Πόσο Beatles ακόμα αντέχεις; Το τραγούδι είναι μία αχρείαστη, κουραστική, γκρινιάρικη μπαλάντα με μία περίεργη «μεταλλική» χροιά στον ήχο του – έτσι μου φάνηκε – που σέρνεται. Εγώ από τους Beatles θέλω την ενσυναίσθηση που υπάρχει στη θαυμάσια ιστορία τους. Τη ζεστασιά των ηχογραφήσεών τους.
Την Τεχνητή Νοημοσύνη δεν τη φοβάμαι αλλά περιμένω να δω με ενδιαφέρον την εξέλιξή της. Πιστεύω ότι προς το παρόν γίνονται «πειράματα» επάνω στη χρήση της, σαν να παίζουμε ακόμα μαζί της (ο Freddie Mercury να τραγουδάει το “Careless Whisper” κλπ.). Όπως η τεχνολογία απορροφάται και αξιοποιείται από κάθε επόμενη νέα γενιά, έτσι και η τεχνολογία θα ενσωματωθεί με τους δημιουργούς και θα μας δώσει νέα, καινούργια πράγματα. Θα δούμε. Έτσι κι αλλιώς, το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής που παράγεται και εκτός ΑΙ είναι σκουπίδια.
Γιάννης Πετρίδης
ΕΡΤ, Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 & 105,8
Από τις 4 στις 5
Δευτέρα - Παρασκευή 16:00-17:00
«Αν και αρχικά ήμουν πολύ επιφυλακτικός απέναντι στο εγχείρημα, οφείλω να ομολογήσω πως μετά από 3-4 ακούσματα (η πρώτη ακρόαση έγινε μάλιστα κατά τη διάρκεια της εκπομπής), βρήκα το τραγούδι πολύ καλύτερο από ό,τι περίμενα. Γνώμη μου είναι πως το "Now and Then" είναι ένα σημαντικό ντοκουμέντο για την εποχή, ωστόσο αν κάποιος το ακούσει προσεκτικά θα εντοπίσει την επέμβαση του ΑΙ στην ηχογράφηση. Άλλη μουσική προκύπτει όταν εμπλέκονται φυσικά πρόσωπα (ένας σπουδαίος παραγωγός για παράδειγμα, όπως ο George Martin και ο Phil Spector) και άλλη όταν στη διαδικασία εμπλέκεται -δημιουργικά- ένα computer, καθώς το αποτέλεσμα προκύπτει μηχανικά, δεν υπάρχει ψυχή. Και παρόλο που εδώ ασφαλώς μιλάμε για παρέμβαση διαδικαστική (το ΑΙ ουσιαστικά «καθάρισε» το κομμάτι, δεν το έγραψε το ίδιο) δεν θεωρώ πως συγκρίνεται με τα κομμάτια των Beatles από το 70. Από την άλλη, είμαι από τους μεγαλύτερους fans των Beatles, μου είναι δύσκολο να μιλήσω άσχημα για κάτι που αγαπάω.
Όσον αφορά την Τεχνητή Νοημοσύνη, φοβάμαι για αυτό που έρχεται. Δεν αναφέρομαι βέβαια στα επιτεύγματα που σημειώνονται στην επιστήμη ή στην ιατρική, αλλά σε ό,τι αφορά την καλλιτεχνική έκφραση και τις τέχνες (μουσική, συγγραφή σεναρίων, υποκριτική κτλ). Φανταστείτε να ζούμε σε έναν κόσμο, όπου το σύνηθες είναι να ακούς τον Sinatra να τραγουδάει Coolio και όπου τα τραγούδια του Nick Cave γράφονται από το ChatGPT -πώς το είπε και ο ίδιος;-«Αυτό το τραγούδι είναι σκατά, δεν έχει συναίσθημα.» Ξαναλέω, δεν είμαι ενάντια στη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στις επιστήμες, αλλά πώς να το πω, ελπίζω να μην συμβεί στην ανθρωπότητα αυτό που συνέβη στην Οδύσσεια του Διαστήματος του Κιούμπρικ. Όσοι έχουν δει την ταινία γνωρίζουν πολύ καλά τι κάνει στο τέλος το ρομπότ».