Τα τελευταία χρόνια μάθαμε μία έστω από τις μεγάλες καλοκαιρινές επιτυχίες, εκείνες που ακούς όπου σταθείς κι όπου βρεθείς για μπάνιο ή βόλτα, να έχει ελληνική υπογραφή. Έτσι συμβαίνει και φέτος με το “Mestral”, το οποίο έρχεται να προστεθεί σε δεδομένα πια summer hits όπως το “Baby I Want You Like Last Summer”, το “Summer In Love” ή το “The End” –κάνοντας μας να αναρωτηθούμε αν σιγά-σιγά χτίζεται μια εγχώρια house σκηνή με σημαντικό εκτόπισμα στο mainstream. Με το “Mestral” πανταχού παρόν σε ταξί, ραδιόφωνα, εμπορικά καταστήματα και clubs αποφασίσαμε λοιπόν να μάθουμε λίγα παραπάνω πράγματα για τον δημιουργό του, Γιώργο Καρτσάκη...
Το “Mestral” είναι μία από τις αδιαφιλονίκητα μεγάλες επιτυχίες του φετινού καλοκαιριού. Πώς μετράει όμως σήμερα ο καλλιτέχνης τον πραγματικό αντίκτυπο ενός κομματιού του στην Ελλάδα; Όπου δεν υπάρχει επίσημο chart, οι πωλήσεις έχουν βουλιάξει και τα radio airplays δείχνουν αναξιόπιστα;
Το “Mestral” κερδίζει όλο και περισσότερο κόσμο, αναμφισβήτητα θα είναι ένα από τα κομμάτια που θα χαρακτηρίσουν το καλοκαίρι 2012 στην Ελλάδα!
Όσο για τον αντίκτυπο της επιτυχίας, δεν πιστεύω πως υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο μέσο μέτρησης. Περισσότερο μια συνισταμένη μεταξύ ραδιοφωνικών μεταδόσεων, iΤunes, δραστηριότητας στο YouTube και μην ξεχνάμε τα club. Εκεί βέβαια δεν μπορούμε να μετρήσουμε τι παίζεται, όμως θα είχε πολύ ενδιαφέρον, γιατί ασκούν μεγάλη επιρροή.
“Mestral” όπως μαΐστρος; Σε τι βάση έγινε αλήθεια η συνεργασία με τους Ρουμάνους Radio Killer;
Ακριβώς, όπως λέμε στα ελληνικά μαΐστρος... Ένας άνεμος. Το κομμάτι προϋπήρχε στο YouTube μόνο με μουσική, το άκουσαν από τη Sony και μου πρότειναν να το προσαρμόσω στα πλαίσια ενός τραγουδιού. Στην πορεία, πάλι από τη Sony, είχαν την ιδέα να το τραγουδήσουν οι Radio Killer, μιας και θέλαμε όλοι μια δυνατή συνεργασία. Ούτε που το φανταζόμουνα ότι θα μπορούσε να γίνει μια τέτοια συνεργασία, με ένα τόσο ηχηρό όνομα από το εξωτερικό. Όμως το κομμάτι άρεσε στους Radio Killer και δέχτηκαν!
Θα στο ρωτάνε συνέχεια, φαντάζομαι: διάλεξες το Pink Noisy ως ένα είδος λογοπαίγνιου στον συγκεκριμένο τεχνικό όρο;
Ναι, η αρχική ιδέα προήλθε από τον μουσικό-τεχνολογικό όρο «Pink Noise» (γεννήτρια ροζ θορύβου). Το συνδύασα με τα χαρακτηριστικά της μουσικής μου που είναι οι εναλλαγές από μελωδικά-μουσικά στοιχεία (Pink) σε ρυθμικά και δυναμικά περάσματα με έντονο beat και εφέ (Noisy).
Φίλος παραγωγός στον πατρινό ραδιοσταθμό Yes Radio μου έλεγε πρόσφατα ότι σου άξιζε η επιτυχία, «γιατί είσαι πολύ δουλευταράς». Θεωρείς τον εαυτό σου εργασιομανή; Επιβραβεύεται η εργασιομανία στη χώρα μας;
Σε ό,τι έχει να κάνει με τη μουσική θέλω το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, τίποτα δεν πρέπει να μένει στην τύχη. Πιστεύω πως, έστω και λίγο καθυστερημένα, η εργασιομανία επιβραβεύεται σε όλους τους τομείς. Θυμάμαι σε μια δύσκολη εποχή παλαιότερα τον πατέρα μου να με συμβουλεύει ότι, εάν η εργατικότητα και η αφοσίωση σε έναν στόχο είναι αληθινή και σε βάθος, τότε ανταμείβεται. Και τελικά έτσι έγινε: το κέρδος δεν ήτανε τόσο για την τότε στιγμή αλλά ότι το έχω από τότε ως κανόνα στη ζωή μου. Όσο για τον φίλο που αναφέρεις από τον Yes της Πάτρας, τον Κωνσταντίνο Σαράντη, είναι από τα άτομα που παρακολουθούν τις μουσικές εξελίξεις από Έλληνες παραγωγούς και στηρίζουν πάντα ό,τι αξιόλογο υπάρχει.
Ψήφισες στις τελευταίες εκλογές; Πόσο εύκολα αποφάσισες για το τι;
Φυσικά και ψήφισα! Δεν ήταν και ιδιαίτερα δύσκολο, μιας και οι επιλογές ήτανε λίγες. Το μόνο παρήγορο είναι ότι σε όλο το πολιτικό φάσμα θα υπάρχουν σίγουρα και κάποιες αξιόλογες μονάδες. Αν μπορούσαν να βγάλουν τις ταμπέλες και να συνεργαστούν αρμονικά μεταξύ τους, θα μας έδιναν τουλάχιστον μια καλύτερη προοπτική για το μέλλον μας. Το ξέρω πως θα είναι ελάχιστοι αυτοί και δύσκολο να συμβεί κάτι τέτοιο, αλλά είναι η τελευταία ελπίδα πριν την αναρχία και γενικότερα τις ακρότητες.
Στο βιογραφικό σου περιλαμβάνονται και θεωρητικές σπουδές σε σύνθεση, αρμονία και αντίστιξη, τις οποίες δεν βρίσκουμε συχνά στον dance χώρο. Ξεκίνησες με την προοπτική να γίνεις άλλου τύπου συνθέτης;
Οι σπουδές μου στη μουσική είναι πάνω στην αρμονία, αντίστιξη και φούγκα –τις ολοκλήρωσα στο δημοτικό ωδείο της Πάτρας. Ουσιαστικά ξεκίνησα με την προοπτική να γίνω συνθέτης! Δεν αποκλείεται βέβαια να μπορεί κανείς και χωρίς αυτά, τέτοιες πάντως γνώσεις μου χρησίμευσαν ώστε να αποτυπώσω με μεγαλύτερη ακρίβεια, σαφήνεια μα και ταχύτητα αυτό που αισθανόμουν. Η έμπνευση είναι κάτι που δεν κρατάει πολύ. Ο καλλιτέχνης πρέπει λοιπόν μα παίρνει αυτό που θέλει σε λίγο χρόνο.
Πηγαίνοντάς σε ακόμα πιο πίσω στον χρόνο, τι θυμάσαι πιο έντονα από τις εποχές που άκουγες Jean-Michel Jarre και πειραματιζόσουν με τον Commodore Amiga σου;
Θυμάμαι ώρες ατελείωτες να περιμένω στο ραδιόφωνο πότε θα βάλει το αγαπημένο μου κομμάτι από Jean-Michel Jarre! Στη συνέχεια να τρέχω μέσα στον υπολογιστή (Commodore Amiga) και στο keyboard που είχα και να προσπαθώ να παράγω το ίδιο αποτέλεσμα... Όχι τόσο σαν νότες αλλά σαν ηχόχρωμα, να μπορέσω δηλαδή μέσα από το synthesizer να φτιάξω τους ίδιους ήχους και να πειραματιστώ σε νέους. Ο πειραματισμός σε νέους ήχους μου έδωσε μια εντελώς διαφορετική αντίληψη για το πώς θα αντιμετώπιζα τη μουσική: όχι μόνο με παρτιτούρες και νότες αλλά με sequencer και συχνότητες.
Στη σελίδα σου στο Facebook πόσταρες ένα σχόλιο για τον Μάνο Χατζιδάκι την επέτειο του θανάτου του. Έχεις και τέτοια ακούσματα γενικά ή υπάρχει ειδικά μια εκτίμηση στον Χατζιδάκι, λόγω της προσωπικότητάς του;
Έτυχε και άκουσα πρώτη φορά μουσική του Μάνου Χατζιδάκι την ήμερα που πέθανε, μέσα από το ραδιόφωνο της ΕΡΑ. Θυμάμαι τον εκφωνητή να λέει «Τη χρονιά κι αυτή... Πρώτα έφυγε η Μελίνα Μερκούρη και τώρα ο Μάνος Χατζιδάκις». Στο μυαλό μου κόλλησε αυτό, όπως και η μουσική που άκουγα εκείνη τη στιγμή. Στην πορεία, με τα χρόνια, ανακάλυψα όλο και περισσότερο το έργο του και εντυπωσιάστηκα, κυρίως μάλιστα από κομμάτια τα οποία δεν έγιναν τόσο γνωστά στο ευρύ κοινό. Αν και συνθέτης άλλης εποχής, πραγματικά με εντυπωσίασε. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως έγιναν διασκευές στα έργα του και από σύγχρονους μουσικούς, όπως τον Κ. Βήτα και τους Raining Pleasure. Ήταν ένας ευφυέστατος συνθέτης, με διακρίσεις και στο εξωτερικό. Όμως υπάρχει σίγουρα εκτίμηση και στην προσωπικότητα, όχι μόνο στη μουσική. Ο Χατζιδάκις ήταν ένας ιδιαίτερος άνθρωπος, με κοινωνικούς και πολιτικούς προβληματισμούς και απόψεις, τις οποίες διατύπωνε και μέσα από το Τρίτο Πρόγραμμα (όπου είχε εκπομπή) αλλά και με πολλούς ακόμα τρόπους.
Σε ενοχλούν όσοι σνομπάρουν το “Mestral”, θεωρώντας το ως mainstream κομμάτι χωρίς underground χαρακτήρα, που ενδεχομένως θα ακουστεί το καλοκαίρι δίπλα σε λαϊκοπόπ επιτυχίες;
Αν ακούσει κανείς την πρώτη έκδοση του "Mestral", τη χωρίς φωνητικά, θα καταλάβει πως πρόκειται για underground κομμάτι. Απλά τώρα, με τα φωνητικά και την προσθήκη του πιάνου, απέκτησε κι ένα mainstream περιτύλιγμα.
Τα τελευταία χρόνια είδαμε τη δυναμική εμφάνιση ελληνικών house κυκλοφοριών, οι οποίες δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από ξένες παραγωγές. Νιώθεις ότι συγκροτείται μια τοπική σκηνή; Σε σύγκριση με την αγγλόφωνη ποπ/ροκ σκηνή υπάρχουν περισσότερα περιθώρια για μια επιτυχία στο εξωτερικό;
Είναι θέμα λίγου χρόνου μέχρι να δούμε τους πρώτους Έλληνες καλλιτέχνες που θα έχουνε επιτυχημένη πορεία και στο εξωτερικό. Το επίπεδό μας ανέβηκε πάρα πολύ τελευταία, κόντρα στην κρίση. Πάντως δεν αρκεί ένα γκρουπ που θα κάνει μια καλή πορεία... Χρειάζεται να δημιουργήσουμε ένα γενικότερο ρεύμα ώστε να μπορέσουμε να εξάγουμε κι εμείς τη μουσική μας βιομηχανία στο εξωτερικό. Δεν είναι ακατόρθωτο, ας πάρουμε παράδειγμα από τους Ρουμάνους.
Πώς θα κυλήσει το καλοκαίρι σου; Προβλέπονται περισσότερες ηχογραφήσεις ή είναι καιρός για εμφανίσεις; Χρόνο για διακοπές θα βρεις;
Είναι καιρός για live εμφανίσεις πλέον! Θα προσπαθήσω να συνδυάσω τις ζωντανές εμφανίσεις μαζί με διακοπές, άλλωστε ο χρόνος είναι περιορισμένος... Σίγουρα πάντως θα πρέπει να βρω χρόνο και για το νέο μου single!
{youtube}25FJPwiVRik{/youtube}