Οι ρίζες του prog
Η χρυσή εποχή του «προοδευτικού ροκ» καταγράφεται κυρίως στο πρώτο μισό ‘70s, αλλά το έδαφος είχε ήδη λειανθεί από την ψυχεδέλεια. Μερικά από τα γκρουπ αυτής της περιόδου επέλεξαν να μη χαθούν στις παραμορφώσεις του fuzz, αλλά να επεκτείνουν τα όρια της τρίλεπτης ποπ, εμπλουτίζοντας την τελευταία με στοιχεία κλασικής μουσικής, όσον αφορά στις ίδιες τις συνθέσεις, αλλά και τις ενορχηστρώσεις. Οι Procol Harum έκλεψαν βασικές μελωδικές γραμμές από τον Μπαχ, τον οποίο επένδυσαν με σουρεαλιστικούς στίχους και μπακάρισαν αριστοτεχνικά με ατμοσφαιρικό λευκό blues στο μπαρόκ ποπ κομψοτέχνημα “A Whiter Shade Of Pale” (1967). Την ίδια χρονιά οι Moody Blues, στο concept Days Of Future Passed, χρησιμοποίησαν συμφωνική ορχήστρα σε ένα φιλόδοξο έργο (που περιλαμβάνει το “Nights In White Satin”). Το ίδιο έκαναν οι Deep Purple στο «Κοντσέρτο για Συγκρότημα και Ορχήστρα» του κιμπορντίστα τους Jon Lord (1969), μια συνάντηση hard rock και κλασικής μουσικής, ενώ οι Nice έκαναν κάτι παρόμοιο στο Five Bridges. Οι Beatles, ενσωματώνοντας ψυχεδελικά στοιχεία στην υψηλών προδιαγραφών ποπ του Sgt. Pepper’s, χρησιμοποιώντας τις κλασικές ενορχηστρώσεις του George Martin και πειραματιζόμενοι με το να συνδέουν διαφορετικές ιδέες σε μια αλληλουχία αλληλοεξαρτώμενων συνθέσεων στη σουίτα της δεύτερης πλευράς του Abbey Road, ουσιαστικά έγραψαν progressive ποπ μπροστά από την εποχή τους. Οι Pink Floyd έθεσαν τις βάσεις του space rock το 1967, αλλά τα progressive έργα τους θα ακολουθούσαν μετά την αποχώρηση του Barrett, ενώ το In The Court Of… των King Crimson εγκαινίασε και επισήμως την εποχή του prog. Σε αυτό το σημείο (και πάλι 1969, η χρονιά που είδε τη μέση διάρκεια των τραγουδιών να γίνεται απαγορευτική για την κυκλοφορία single) το ροκ έκλεισε τον κύκλο της εφηβείας και εισήλθε σε ενήλικη φάση. Οι Soft Machine, για παράδειγμα, μεταμόρφωσαν την αρχική psych pop τους σε avant-garde/jazz/prog που θα έπαιρνε ανεξέλεγκτες διαστάσεις στις τέσσερις ατελείωτες πλευρές του Third. Όλα αυτά στη Βρετανία. Βεβαίως υπήρχαν ο Zappa και ο Beefheart στην Αμερική, αμφότεροι σχεδόν απρόσιτοι –ο δεύτερος υπέρ το δέον πειραματικός για το ευρύ κοινό.
Procol Harum
Κλασικό progressive ‘70s
Στη νέα δεκαετία, το progressive rock επρόκειτο να διεκδικήσει επί ίσοις όροις τα φώτα της δημοσιότητας από το συμβατικότερο ροκ. Genesis, Yes, Emerson, Lake & Palmer (ELP), Pink Floyd, Jethro Tull… ήταν ονόματα που συναντούσες συχνότατα στον μουσικό Τύπο, ενώ, αθόρυβα, η εξωπραγματική σκηνή του Canterbury των Caravan και του Robert Wyatt έγραφε τη δική της ιστορία.
Emerson, Lake & Palmer
Οργασμός μουσικής δημιουργίας από μια νέα γενιά καλλιτεχνών που δεν έβαζε προτεραιότητα στο (ανύπαρκτο) hit single, αλλά στο φιλόδοξο, συχνά περίπλοκο, ολοκληρωμένο έργο, περιφρονώντας το χορευτικό ροκ, προς όφελος ενός σαφώς καλλιτεχνικότερου ιδιώματος. Κοινά χαρακτηριστικό σε πολλά άλμπουμ της εποχής: η έλλειψη προχειρότητας, ένα καλά δομημένο θεματικό και συνθετικό πλαίσιο με μεγάλης διάρκειας κομμάτια, φλερτ με τη δυτική κλασική μουσική και λιγότερο ενδιαφέρον για το blues (σχεδόν ανύπαρκτο για το rock & roll), εκτεταμένη χρήση πληκτροφόρων (mellotron, Moog, διάφορα συνθεσάιζερ), συχνή παρουσία εγχόρδων και πνευστών, έντονη χρήση τεχνολογίας, ασυνήθιστα μέτρα και συχνές εναλλαγές των τελευταίων, αδιαφορία για το αναμενόμενο ρεφρέν, απρόβλεπτη εξέλιξη μιας σύνθεσης και μεγάλη ποικιλία μουσικών τάσεων. Οι στίχοι διαφοροποιούνται από τη χίπικη θεματική, έχουν να κάνουν λιγότερο με προσομοίωση ενός ψυχεδελικού trip και περισσότερο με φιλοσοφικά θέματα, εικόνες από τη μυθολογία και την επιστημονική φαντασία, ενώ συχνά συναντάμε θεματικά άλμπουμ (πράγμα που οι Pink Floyd καθιέρωσαν μετά το Dark Side, με αποκορύφωμα το The Wall).
Van Der Graaf
H κριτική αποδοχή δεν ήταν δεδομένη, ιδιαίτερα στην Αμερική, όπου η σχεδόν ακαδημαϊκή προσέγγιση αυτού του είδους μπέρδευε όσους θεωρούσαν το ροκ απλή λαϊκή μουσική. Το progressive ήταν μουσική που απαιτούσε ουσιαστικό listening, δεν ήταν απλά συνοδευτικό χημικών παρεκτροπών ή soundtrack για πορείες ειρήνης ή ο διονυσιασμός των συναυλιών. Κάπου στα τέλη των ‘70s, σε συζήτηση που είχα με φίλη μου Αγγλίδα, όταν της είπα ότι μου αρέσουν οι Van Der Graaf, με απορία είπε «Μα αυτούς στην Αγγλία τους ακούνε μόνο στο πανεπιστήμιο»! Πέρασαν πολλά χρόνια για να συνειδητοποιήσω ότι το progressive rock ήταν αναπόσπαστο κομμάτι μιας πραγματικότητας που δεν είχε και τόση επαφή με τα λαϊκότερα στρώματα της σε έντονο βαθμό ταξικά δομημένης βρετανικής κοινωνίας. Η πλειοψηφία των prog μουσικών δεν είχε σχέση με την εργατική τάξη, ενώ μεγάλο ποσοστό τους φοιτούσε σε σχολές καλών τεχνών και κατάγονταν από εύπορες οικογένειες που τους παρείχαν ανάλογη παιδεία. Πριν πεντέξι χρόνια, έκανα ένα DJ set σε ένα μπαρ, και αργά, καθώς έπαιζα το “House With No Door” των VDGG, έρχεται μια γύρω στα 50-55 μισομεθυσμένη –πάλι Αγγλίδα– και μου λέει «μια ζωή γυρνάω σε μπαρ, αλλά πρώτη φορά ακούω να βάζουν Peter Hammill. Thank you». Εκεί μου έρχονται στο νου τα κλισέ που λέμε, ότι ο ροκ μουσικός απομακρύνθηκε από τη βάση του, ότι έγινε super star κι απρόσιτος στον rock fan και άλλα τέτοια βαρετά. Η ουσία είναι ότι ο progressive μουσικός ουδέποτε είχε σχέση με τον παραδοσιακό έφηβο rock fan (όπως ας πούμε είχε ο Bowie, o Βolan και το glam). Εξαρχής ήταν απομακρυσμένος σε έναν δικό του κόσμο. Κάποτε ρώτησαν τον Robert Fripp γιατί κάθεται σε καρέκλα στις συναυλίες. «Μα είμαι κιθαρίστας, όχι ακροβάτης» απάντησε, κάνοντας ευθέως κατανοητό ότι δεν τον ενδιέφερε τόσο το feedback από το κοινό όσο η τέχνη αυτή καθεαυτή. Τότε μόνο μπορεί κανείς να καταλάβει τη σημασία που είχε το μπλουζάκι του John Lydon με τη στάμπα “I hate Pink Floyd”. Η ερμηνεία του μάλλον είναι «Δεν μπορώ να κατανοήσω τους Pink Floyd». Punk εναντίον prog: τεχνητός πόλεμος (συμβολικού χαρακτήρα) άνευ βαρύτητας (το The Wall ήταν ένα είδος ακαδημαϊκού punk, η διαφορά του με το Never Mind The Bollocks ήταν διαφορά γλώσσας και έκφρασης, όχι ουσίας). Βεβαίως, με την εμφάνιση του punk τελειώνουμε ουσιαστικά με το progressive (αν όχι δια παντός, τουλάχιστον σε ότι αφορά τη βαρύτητα και τον κεντρικό ρόλο του τελευταίου στα ποπ δρώμενα).
Κάποτε ρώτησαν τον Robert Fripp γιατί κάθεται σε καρέκλα στις συναυλίες. «Μα είμαι κιθαρίστας, όχι ακροβάτης» απάντησε, κάνοντας ευθέως κατανοητό ότι δεν τον ενδιέφερε τόσο το feedback από το κοινό όσο η τέχνη αυτή καθεαυτή.
Euro-prog
Τον Μάρτιο του 1973, το πρώτο τεύχος του EUROCK κυκλοφορούσε δειλά με εξώφυλλο kraut: Can-Amon Duul II-Tangerine Dream…
Το progressive μπορεί συνήθως να περιορίζεται με την προσθήκη του “rock” ως δεύτερου συνθετικού, κυρίως εννοώντας βρετανικό ροκ, αλλά ουσιαστικά είναι κάτι πολύ ευρύτερο, που αγκάλιασε την καλλιτεχνική δημιουργία των ‘70s ως συνέχεια των ψυχεδελικών ‘60s, είτε αυτό είναι το ambient του Eno και η art pop των Roxy Music και των Queen ή η instrumental ηλεκτρονική του Mike Oldfield, του Klaus Schulze και του Βαγγέλη.
Το εν λόγω έντυπο κάλυψε επί πολλά χρόνια τα μουσικά δρώμενα της Ευρώπης στον πειραματικό χώρο, αυτά που δεν θα έβλεπε κανείς στον επίσημο βρετανικό μουσικό Tύπο. Ατελείωτος ο κατάλογος (Ιταλία –PFM/Le Orme, Γαλλία-Magma, Φινλανδία-Wigwam, Ολλανδία-Focus, Σουηδία-Algarnas Tradgard κλπ). Το 666 των δικών μας Aphrodite’s Child αποτελεί διαρκή σταθερά και μνημείο του προοδευτικού ροκ της Γηραιάς Ηπείρου (οι συντάκτες του Record Collector το ψήφισαν σημαντικότερο άλμπουμ της Vertigo Swirl). Οι χώρες της ανατολικής Ευρώπης έχουν επίσης σημαντικότατα συγκροτήματα να αναδείξουν, με έντονη δραστηριότητα μουσικών με παιδεία στην jazz. Εννοείται ότι στην έκταση αυτού του άρθρου, η επί μέρους αναφορά καλλιτεχνών είναι απαγορευτική λόγω χώρου.
Genesis
Παρακμή και τέλος
Στο editorial της ηλεκτρονικής έκδοσης του EUROCK τονίζονται δύο σημαντικοί παράγοντες που συνέβαλαν στην παρακμή του progressive μετά τα τέλη ‘70s: α) η παντοδυναμία των εταιριών που άρχισαν να επιβάλλουν στους καλλιτέχνες τους δικούς τους όρους (κάτι που πρωτύτερα ήταν πιο περιορισμένο) και β) το γεγονός ότι τα ναρκωτικά από “mind-expanding” άλλαξαν σε “mind-destroying”. Μετά το τέλος της δεκαετίας, αυτοί που επιβίωσαν (Yes/Genesis) έκαναν έκπτωση στην ποιότητα της δουλειάς τους (“progressive” μόνο κατ’ όνομα), ενώ στην άλλη όχθη, οι King Crimson του Fripp, πιστοί στην αναζήτηση, και αρνούμενοι το μουσικό κατεστημένο, απομονώθηκαν. Βεβαίως σήμερα το progressive έχει επανέλθει –ενίοτε με αξιώσεις– αλλά αυτό το αφήνουμε για άλλη φορά. Προς το παρόν, ας κρυφοκοιτάξουμε τους θησαυρούς της δισκογραφίας των ‘70s. H επιλογή είναι ενδεικτική και η καταχώρηση των άλμπουμ δεν έχει γίνει με αξιολογικά κριτήρια, ενώ έχουν συμπεριληφθεί καλλιτέχνες ενός ευρέος φάσματος (prog rock/kraut/ηλεκτρονικά) από το οποίο δεν έχουν αποκλειστεί ποπ συγκροτήματα στις περιπτώσεις που ενσωμάτωσαν progressive στοιχεία με αξιώσεις.
King Crimson
Yes
Τσιτάτο:
H κριτική αποδοχή δεν ήταν δεδομένη, ιδιαίτερα στην Αμερική, όπου η σχεδόν ακαδημαϊκή προσέγγιση αυτού του είδους μπέρδευε όσους θεωρούσαν το ροκ απλή λαϊκή μουσική.
Prog δισκοθήκη
1967
PINK FLOYD – The Piper At The Gates Of Dawn
THE MOODY BLUES – Days Of Future Passed
1968
PROCOL HARUM – Shine On Brightly
FAMILY – Music In A Doll’s House
THE NICE – The Thoughts Of Emelist Davjack/ Ars Longa Vita Brevis
THE MOODY BLUES – In Search Of The Lost Chord
1969
KING CRIMSON – In The Court Of…
JETHRO TULL – Stand Up
FAMILY – Family Entertainment
ARCADIUM - Breathe Awhile
FRANK ZAPPA – Hot Rats
TERRY RILEY - A Rainbow In Curved Air
THIRD EAR BAND – Alchemy
COLOSSEUM - Valentyne Suite
PROCOL HARUM – A Salty Dog
ARZACHEL – S/T
STEAMHAMMER – MKII
WRITING ON THE WALL - - The Power Of The Picts
PINK FLOYD - Ummagumma
1970
PINK FLOYD - Atom Heart Mother
BO HANSSON - Lord Of The Rings
R.GEESIN-R.WATERS – The Body
THE NICE – Five Bridges
ELP – s/t
SOFT MACHINE – Third
CARAVAN – If I Could Do It…
VDGG - The Least We Can Do/ H To He
KING CRIMSON – Lizard/In The Wake Of Poseidon
JOHN McLAUGHLIN – Devotion
STEAMHAMMER - Mountains
TANGERINE DREAM – Electronic Meditation
THIRD EAR BAND -S/T
THE MOODY BLUES – Question Of Balance
AMON DUUL II Yeti
OUT OF FOCUS – Wake Up
EAST OF EDEN – Snafu
MURPHY BLEND – First Loss
TITUS GROAN – S/T
EGG – S/T
1971
CARAVAN – In The Land Of Grey And Pink
VDGG – Pawn Hearts
YES – The Yes Album /Fragile
PINK FLOYD – Meddle
KING CRIMSON - Islands
JETHRO TULL – Aqualung
ELP – Tarkus
GENESIS – Nursery Cryme
BJ HARVEST – BJ Harvest & Other Short Stories/ Once Again
AMON DUUL II – Dance Of The Lemmings
FOCUS – Moving Waves
GENTLE GIANT – Acquiring The Taste
THE MOODY BLUES – Even A Good Boy Deserves Favour
MAHAVISHNU ORCHESTRA – The Inner Mounting Flame
CAN – Tago Mago
ARGENT – All Together Now
GONG – Camembert Electrique
FUZZY DUCK – S/T
SPRING – S/T
DR.Z – Three Parts To My Soul
TERJE RYPDAL – S/T
1972
JETHRO TULL – Thick As A Brick
ALGARNAS TRADGARD – Garden Of The Elks
YES – Close To The Edge
GENESIS – Foxtrot
ELP – Trilogy
PINK FLOYD – Obscured By Clouds
APHRODITE’S CHILD – 666
ARGENT – All Together Now
FOCUS – III
ROXY MUSIC – S/T
AMON DUUL II – Carnival In Babylon
HAWKWIND – In Search Of Space
FRANK ZAPPA – Waka/Jawaka
GENTLE GIANT – Octopus
PFM – Per Un Amico/Storia Di Un Minuto
THE STRAWBS – Grave New World
CAPTAIN BEYOND – S/T
CAN – Ege Bamiyasi
CARAVAN – Waterloo Lily
LE ORME – Uomo Di Pezza
CAN – Ege Bamyasi
BANCO DEL MUTUO SOCCORSO – s/t– Darwin
IL BALLETTO DI BRONZO – Ys
KHAN – Space Shanty
SANTANA – Caravanserai
POPOL VUH – In Der Garten Of Pharao
MATCHING MOLE S/T
AGITATION FREE – Malesch
ASH RA TEMPEL - Schwingungen
1973
PINK FLOYD – The Dark Side Of The Moon
GENESIS – Selling England By The Pound
YES – Tales From Topographic Oceans
CAMEL – Camel
JETHRO TULL – A Passion Play
GOLDEN EARRING – Moontan
ROXY MUSIC – For Your Pleasure
KING CRIMSON – Larks’ Tongues In Aspic
ARGENT – In Deep
GONG – Flying Teapot
VANGELIS – Earth
MIKE OLDFIELD – Tubular Bells
HAWKWIND – Space Ritual
ELP – Brain Salad Surgery
GREENSLADE – Bedside Manners Are Extra
GENTLE GIANT – In A Glass House
GONG – Angel’s Egg
MAHAVISHNU ORCHESTRA – Birds Of Fire
NEKTAR – Remember The Future
FOCUS – At The Rainbow
RICK WAKEMAN – The Six Wives Of Henry VIII
CAN – Future Days
MUSEO ROSENBACH – Zarathustra
AREA – Arbeit Macht Frei
MANFRED MANN’S EARTH BAND – Solar Fire
MAGMA – Mëkanïk Dëstruktïẁ Kömmandöh Music
HATFIELD AND THE NORTH – S/T
BANCO DEL MUTUO SOCCORSO – Io Sono Nato Libero
DZYAN - Time Machine
EBERHARD SCHOENER - Meditation
POPOL VUH – Hosianna Mantra
KLAUS SCHULZE – Cyborg
TANGERINE DREAM – Atem
EBERHARD WEBER – The Colours Of Chloe
CLEARLIGHT - Symphony
1974
KING CRIMSON – Red/ Starless And Bible Black
GENESIS – The Lamb Lies Down On Broadway
CAMEL – Mirage
YES – Relayer
RICK WAKEMAN – Journey To The Centre Of The Earth
ROBERT WYATT – Rock Bottom
SUPERTRAMP – Crime Of The Century
JETHRO TULL – Warchild
RENNAISSANCE – Turn Of A Card
GRYPHON – Red Queen To Gryphon Three
BJ HARVEST – Everyone Is Everybody Else
PETER HAMMILL – The Silent Corner And The Empty Stage
GONG – You
BIGLIETTO PER L’INFERNO – S/T
GENTLE GIANT – The Power And The Glory
PFM – L’ isola di niente
EDGAR FROESE – Aqua
KLAUS SCHULZE – Blackdance
KRAFRWERK - Autobahn
TANGERINE DREAM – Phaedra
WIGWAM - Being
1975
PINK FLOYD – Wish You Were Here
BJ HARVEST – Time Honoured Ghosts
QUEEN – A Night At The Opera
VDGG – Godbluff
HATFIELD AND THE NORTH – The Rotters’ Club
CAMEL – The Snow Goose
PAVLOV’S DOG – Pampered Menial
STEVE HILLAGE – Free Rising
GENTLE GIANT – Free Hand
MIKE OLDFIELD – Ommadawn
GENTLE GIANT – Free Hand
STEVE HACKET – Voyage Of The Acolyte
FRANK ZAPPA – One Size Fits All
RENAISSANCE – Scheherazade And Other Stories
HARMONIUM – Si On Avait..
TANGERINE DREAM – Rubycon/Ricochet
EDGAR FROESE – Epsilon…
BO HANSSON - Attic Thoughts
TERJE RYPDAL – Odyssey
1976
GENESIS – A Trick Of The Tail
VDGG – Still Life
KANSAS - Leftoverture
STEVE HILLAGE – L
PAVLOV’S DOG – At The Sound Of The Bell
CAMEL – Moonmadness
RUSH – 2112
RENAISSANCE – Live At Carnegie Hall
SCHICKE, FUHRS AND FROHLING – Symphonic Pictures
1977
PINK FLOYD – Animals
SUPERTRAMP – Even In The Quietest Moments
JETHRO TULL – Songs From The Wood
RUSH – A Farewell To Kings
GONG – Live Etc
KANSAS – Point Of No Return
YES – Going For The One
SCHICKE, FUHRS AND FROHLING – Sunburst
STEVE TIBBETTS – S/T
BJ HARVEST – Gone To Earth
1978
KLAUS SCHULZE – X
ILLUSION – S/T
HENRY COW – Western Culture
RUSH – Hemispheres
GOTIC – Escenes
MICHAEL HOENIG – Departure
1979
PINK FLOYD – The Wall
STEVE HILLAGE – Rainbow
STEVE HOWE – The Steve Howe Album
EBERHARD WEBER – Fluid Rustle